- H1
- HB1 (9004) (P29t)
- HS1 (PX43t)
- HB2 (9003) (P43t)
- H3
- HB3 (9005) (P20d) (P29t)
- HB3a (9005X/S) rovná
- HB4 (9006) (P22d)
- HB4a (9006X/S) rovná
- HB5 (9007) (PX29t)
- H7
- H8
- H9
- H10
- H11
- H12
- H13
- H15
- H16 (PGJ19-3)
- H18
- H19
- Sufit
- T3
- T4,2
- T4,7
- B8,0d / B8,3d / B8,4d / B8,5d / B8,7d
- B10d
- B15D
- BA15D
- B22D
- BA9S
- BA15s
- BAU15S
- BAY15D
- BAX9s (H6W)
- BAY9s (H21W)
- BA20d
- BA20s
- BAW15d / BAW15s (PR21W)
- BAZ15d (P21)
- BAX10Y
- BX8,4d / BX8,5d
- BX22D
- D1s
- D1R (PK32d-3)
- D2s
- D2R
- D3s
- D4s
- EBSR
- P13W (PG18.5-d-1)
- P15d
- P26s (S3)
- P45t (R2/HR2/HB-HR2)
- PG13 (880) (885) (889) (890) (894)
- PG20/1 / PG20/2 / PG20/3 / PG20/4 / PG20/7
- PGJ13 (881) (886) (896)
- PGU20/4 (PY24)
- PX22D
- PY16-1 (HLWS5) PY16-1,25 (HLWS5-A)
- PY24-1 / 1,5
- PWY24W (WP3.3X14.5/4) / PW24W (P3.3X14.5/3)
- W2X6.6D
- W2,1x9,5d / T10 / W5W
- W2x4,6d (W1,2W) (12516B2)
- W2,5x16d (3156)
- W2,5x16q (3157)
- W3x16q
- W3x16d
- Tlejivky
- Držiak žiaroviek
- T4 / T5
- B12,9d
SVETELNÉ ZDROJE - Auto žiarovky
Orbitec Žiarovka 24V 15W BA15D B5327 16x54mm
Orbitec Tlejivka 220V 1,5mA BA9S N86839 plast 9x25mm
Orbitec Žiarovka 42V 47MA BA9S B3442 10x28mm
OSRAM Žiarovka 12V 60/55W H4 Night breaker LASER - 1kus
PHILIPS LED Ultinon-sufit SV8,5x30mm- 0,6W-12V 6000K
LED žiarovka 12-24V H1 - LED 4000lm
LED žiarovka 12V Canbus T10 90lm 2ks
LED žiarovka 12V Canbus Sofit 189lm 2ks (10x39mm)
LED žiarovka 12V Canbus Sofit 189lm 2ks (10x35mm)
Halogénová žiarovka H7 12V 100W 130%
Halogénová žiarovka H7 12V 55W 1300lm 2700K
LED žiarovka 12V Canbus T10 90lm 6000K 10ks
Náhradné autožiarovky nie sú súčasťou povinnej výbavy. Vyradili ich z nej, lebo pri mnohých vozidlách sa bez špeciálneho dielenského náradia nedajú inštalovať. Automobil s nefunkčným osvetlením však môžu policajti vyradiť z premávky.
POVINNÉ CELODENNÉ SVIETENIE OD ROKU 2009
Prvé automobily jazdili takmer výhradne pri dostatku prirodzeného osvetlenia. Ak predsa výnimočne aj v noci, tak len po meste s pomocou pouličných lámp. Pôvodné automobilové svetlomety boli na acetylénovej, karbidovej alebo olejovej báze. Elektrické sa objavili koncom 19. storočia. Rozčlenenie na diaľkové a stretávacie svetlá prišlo v roku 1915.
Povinné celodenné svietenie u nás zaviedol cestný zákon vo februári 2009, dovtedy sa vzťahovalo len na zimné obdobie. Počnúc rokom 2011 sú výrobcovia automobilov v EÚ povinní montovať denné svetlá, ktoré sa samočinne zapínajú pri naštartovaní.
VYMIEŇAJTE CELÝ PÁR AUTOŽIAROVIEK
Podľa vyhlášky sa vozidlo považuje za technicky nespôsobilé najmä vtedy, keď pre nesprávne umiestnené, v rozpore s ustanoveniami upravené alebo nefungujúce svetelné zariadenie predstavuje bezprostrednú bezpečnostnú hrozbu. Ak je chyba neodstrániteľná hneď po zistení, vodič smie pokračovať primeranou rýchlosťou na najbližšie miesto, kde sa to dá – najčastejšie autoservis. V najhoršom prípade, ktorým je zlyhanie osvetlenia v noci a ešte aj mimo prostredia s verejným osvetlením, zostáva len odtiahnutie.
Nenechajte sa pomýliť podozrivo výhodnou cenou autožiaroviek od predajcov bez certifikácie a priaznivých recenzií. Na svetelné zdroje nesiahajte holými rukami: mastnota môže znížiť životnosť a viesť až k nezvratnému poškodeniu. Ak sa dá, vymeňte vždy celý pár autožiaroviek: vypálenie jednej indikuje blížiaci sa koniec funkčnosti jej kolegyne z tandemu.
DELENIE NA HALOGÉNOVÉ, XENÓNOVÉ A LED
Hlavné členenie autožiaroviek je podľa ich typu, pätice, teploty chromatickosti, svietivosti a životnosti. Prvé dve kategórie sú fixne dané konštruktérom, zvyšné poskytujú voľnosť. Vždy však len po hranice určené legislatívou. Autožiarovky delíme na halogénové, xenónové a LED. Parametre sa u jednotlivých výrobcov automobilov líšia. Zohľadnite to pri kúpe náhradných žiaroviek, keď ich chcete mať poruke.
Výmenu halogénových autožiaroviek zvládne aj laik, ak pozná postup a disponuje súpravou náradia. Halogénky sú vylepšenou verziou štandardného zdroja. Takisto fungujú na princípe žeravého vlákna vyžarujúceho svetlo. Majú však približne dvojnásobnú životnosť a poskytujú o čosi vyššiu teplotu chromatickosti okolo 2 500 kelvinov. Hlavnými prednosťami sú optimálne farebné podanie, okamžité nabehnutie plného výkonu, spoľahlivosť, odolnosť a priaznivá obstarávacia cena.
POVOLENÁ MODRASTÁ ODCHÝLKA
Xenónové výbojky majú oproti halogénovým žiarovkám zhruba raz takú intenzitu a vyznačujú sa modrastým nádychom svetla. V tejto súvislosti je vhodné vedieť a rešpektovať, že legislatíva povoľuje u automobilových svetlometov práve len túto odchýlku od bielej farby. Pri xenónových výbojkách platí, že výmenu treba zveriť školeným odborníkom.
Technológia LED, celkovo v segmente svetelných zdrojov čoraz dominantnejšia, má v cestnej premávke dosť obmedzené využitie. Na denné svietenie sa môžu využívať homologizované „ledky“. Inak sa však ich povolené uplatnenie zužuje na palubnú dosku, batožinový priestor a interiér všeobecne.